Thursday, July 11, 2013

AUDIT


पदाधिकारीविहीन सूचना आयोग

पदपूर्तिका नाममा मर्म नमरोस


तानाशाही व्यवस्थाको सबैभन्दा वलियो हतियार जानकारी दबाउनु हो लोकतन्त्रको सबैभन्दा वलियो हतियार सूचनाको खुलापन हो
एडवर्ड टेलर
विश्वमा सूचनाको हकको अभियानको इतिहास निकै लामो स्वीडेनमा सन १७६६मा ल्याइएको प्रेसको खुलापनसम्बन्धी कानुनलाई सूचनाको हकको प्रथम आधारशीलाका रुपमा स्वीकारिन्छ त्यसपछि विभिन्न कालखण्डमा सूचनाको हकको पक्षमा अनैकौं अभियान थालिए अनेकौ प्रयासले मूर्त रुप लिए विश्वमा अहिले पनि यससम्बन्धी आन्दोलन कुनै कुनै रुपमा अस्तित्वमा सन १९९० त्यसपछिको दशक यो अभियानका लागि निर्णायक सावित भएको यस अवधीपछि विश्वका विभिन्न राष्ट्रले सूचनाको हकको महत्वलाई कुनै कुनै रुपमा आत्मसात गरे विश्वपरिवेश विस्तारै सूचनामैत्री बन्दै गएको अनुभव गरियो अहिले विश्वमा एक सय पाँचभन्दा बढी देशमा सूचनाको हकसम्बन्धी संवैधानिक वा कानुनी व्यवस्था नेपालमा पनि विश्वपरिवेशको प्रभाव अनुभूत गरियो, नेपालको संविधान२०४७ मा पहिलोपटक सूचनाको हकलाई नागरिकको मौलिक हकको रुपमा स्वीकार गरियो अन्तरिम र्सविधान२०६३ मा पनि यसलाई निरन्तरता प्रदान गरियो यस प्रावधानलाई प्रचलनमा ल्याउन भूमिका निर्वाह गर्यो सूचनाको हकसम्बन्धी ऐन२०६४ नियमावली२०६५ ले यो ऐनलाई विगतको ०६२०६३को जनआन्दोलनपछि नेपाली जनताले राज्यका तर्फबाट प्राप्त गरेको महत्वपूर्ण उपहारका रुपमा पनि व्याख्या गरिन्छ   ऐनको व्यवस्थाअनुसार राष्ट्रिय सूचना आयोग पनि गठन भयो पदाधिकारीहरुको समयावधि समाप्त भएकाले हाल आयोग आयुक्तविहीन अवस्थामा पुग्दा समस्या उत्पन्न भएको

सूचनाको अधिकतम खुलापन लोकतन्त्रको मेरुदण्ड हो जुन व्यवस्थामा सूचनामा जनताको जति बढी पहुँच हुन्छ त्यो व्यवस्था त्यति नै बढी लोकतान्त्रिक मानिन्छ अहिले करिव करिव सम्पूर्ण विश्वले उक्त दृष्टिकोणलाई आत्मसात गर्दै आफनो शासनव्यवस्थालाई सूचनामैत्री बनाउने भरमग्दुर प्रयत्न गरिरहेका छन प्रसिद्ध दार्शनिक एडवर्ड टेलरको माथि उल्लेखित भनाईले पनि लोकतन्त्रको सफल संचालनका लागि सूचनाको खुलापनको शाश्वत महत्वलाई स्पष्ट गर्दछ भारतीय प्रधानमन्त्री डा मनमोहन सिंहले सूचनाको हकलाई लोकतन्त्रलाई वास्तविक लोकतन्त्रमा परिवर्तन गराउने महत्वपूर्ण औजारको संज्ञा दिएका छन वास्तवमै यो हक यस्तो औजार हो जसको प्रयोगबाट लोकतन्त्रमा जनताले वास्तविक अर्थमा सम्प्रभुसम्पन्न बन्ने अवसर प्राप्त गर्दछन सैद्धान्तिक रुपमा यो हकको महत्वका बारेमा जति पनि कुरा गर्न सकिन्छ तर जब कुरा व्यवहारको हुन्छ तब चुनौतीको सूची निकै लम्विन सक्ने सम्भावना हुन्छ राष्ट्रिय सूचना आयोग पदाधिकारीविहीन हुनु यस्तै एक चुनौती हो

नेपालमा सूचनाको हक प्रचलनमा आएको पाँच वर्ष नाघिसकेको आम जनताबीच यो क्रमशः परिचित हुँदैछ यसको प्रभावका सम्बन्धमा आम जनतामा जागरुकता बढनु यस अवधीको ठूलो उपलब्धि हो तर सरकारीस्तरबाट यस हकको प्रचलन ऐन कार्यान्वयनका दिशामा यस अवधीमा भए गरेका कार्य सन्तोषजनक छैनन शासनलाई पारदर्शी बनाउने, भ्रष्टाचार अनियमितता नियन्त्रण गरेर सुशासन कायम गर्ने सन्दर्भमा यो ऐनको ठूलो महत्व आम जनतालाई व्यक्तिगत सार्वजनिक महत्वको सूचना प्राप्त गर्ने संवैधानिक कानुनी अधिकार यस्ता सूचना सबैभन्दा बढी सरकारी निकायसँग हुन्छन, तर गोपनियताको शपथ खाएर कर्मचारीतन्त्रमा हुर्केकाहरु सूचना लुकाउनुलाई नै आफ्नो सफलता ठान्दछन जनतालाई सूचना दिन तयार हुँदैनन नेपालमा सूचनाको हक प्रचलनका दिशामा अहिले देखिएको सबैभन्दा ठूलो समस्या कर्मचारीतन्त्रको यही मनोवृत्ति हो शासनमा बस्नेहरु आफ्नो यो मनोवृतिमा सुधार ल्याउन सहजै तयार देखिँदैनन सूचनाको हकको मर्म यो मान्यता मनोदशाभन्दा नितान्त पृथक अन्तर्राष्ट्रिय मान्यताअनुसार सूचनाको अधिकतम खुलापन यसको मुख्य आशय मात्र होइन यसको आत्मा पनि हो सूचनाको हकका पक्षपातीहरुका अनुसार सूचनाको हकको कुरा गर्दा सर्वोत्तम अवस्था भनेको सेवाग्राहीले सूचना माग्नै नपरोस भन्ने हो तर नेपालजस्तो देशमा यो अवस्थाको कल्पनासम्म पनि गर्न सकिँदैन देशको कर्मचारीतन्त्र अझै पनि सूचनामैत्री हुन नसक्नु दुखद कर्मचारीतन्त्रका आफ्नै सीमा छन, यो बुझ्नुपर्ने हुन्छ संयोग नै मान्नुपर्छ अहिले सूचनाको हकको प्रचलनको जिममेबारीमा रहेको आयोगको नेतृत्व कर्मचारीकै जिम्मामा

राष्ट्रिय सूचना आयोग अहिले रिक्त प्रमुख आयुक्त विनय कसजुले उमेर हदका कारण अवकाशप्राप्त गरेपछि कार्यवाहक प्रमुख आयुक्तका हैसियतले आयोगको नेतृत्व श्री आचार्यले गरिरहेका थिए गत जेठको अन्तिम साता आचार्य आयुक्त सविता भण्डारी वरालको पदावधि सकिएपछि आयोग यतिखेर कर्मचारीको नेतृत्वमा संचालित त्यसो पदावधि सकिनेबेलामा आयुक्तहरुले सचिवलाई अधिकार प्रत्यायोजन गरेका छन अधिकार प्रत्यायोजनका आधारमा दैनन्दिनका कार्य संचालन गर्न प्राप्त उजुरीलाई सम्बोधन गर्न सकिएला तर पुनरावेदनका निवेदनहरुको किनारा लगाउन सकिने छैन ऐनले पुनरावेदकीय अधिकार प्रत्यायोजन गर्न नमिल्ने व्यवस्था गरेको झट्ट हेर्दा यो सामान्यजस्तो देखिए पनि हक प्रचलनका दृष्टिले यो अत्यन्त महत्वपूर्ण पक्ष हो एक किसिमले भन्ने हो भने पुनरावेदकीय अधिकार आयोगको केन्द्रीय विन्दू हो यसलाई आयोगको आत्माको पनि संज्ञा दिन सकिएला यो अधिकारको उपयोग गर्न नसकिएको अवस्थाको अर्थ हक प्रचलनमा बाधा पुग्नु हो यो सत्य हो, पुनरावेदकीय अधिकारको अभावमा आयोगमा अहिले थुप्रै उजुरी थन्किएर रहनुपर्ने अवस्था सिर्जना भएको अहिले यो समस्याको गाँठो कसरी फुकाउने भन्ने अर्को समस्या उत्पन्न हुन पुगेको गाँठो फुकाउने नाममा वैकल्पिक वाटो रोजिँदा अर्को खतरा उत्पन्न हुन सक्ने सम्भावनालाई पनि नकार्न सकिँदैन ऐनले आयोगको प्रमुख आयुक्त आयुक्तको सिफारिसका लागि संसदको सभामुख, सूचना तथा संचार मन्त्री नेपाल पत्रकार महासंघको अध्यक्ष रहने गरी तीन सदस्यीय समितिको व्यवस्था गरेको तर अहिले सभामुख नहुँदा सिफारिसको औपचारिक कार्य कठीन यो समस्या फुकाउन अध्यादेशमार्फत ऐनमा सिफारिस समितिमा संशोधन गर्नुपर्ने हुन्छ, यो वैधानिक वाटो हो तर अहिले यो वाटो प्रयोग गर्दा सिफारिस समितिको संशोधनसँगै ऐनका अन्य प्रावधान पनि चलाउन सकिने खतरा रहन्छ यसो भयो भने ऐनको भावनामाथि नै प्रहार हुन सक्ने सम्भावनालाई अस्वीकार गर्न सकिँदैन सूचनामा नियन्त्रणको सोच राख्ने कर्मचारीतन्त्रका लागि अहिलेको सरकारी अवस्था अनुकूल हुन सक्छ भन्दा असान्दर्भिक ठहरिन्न

निश्चय पनि यो अवस्था जटिल हो पुनरावेदकीय अधिकार प्रयोग हुन नसक्ने अवस्थामा एकतिर जनताको सूचनाको हकको प्रत्याभूतिमा समस्या उत्पन्न हुने अर्कोतिर संशोधनको वहानामा ऐनको भावनासँग खेलवाड हुन सक्ने सम्भावना यस्तोमा प्रस्तुत विषयमा निकै संवेदनशील चनाखो रहनु आवश्यक मंसिरमा चुनाव हुने निश्चितप्रायः भएको अवस्थामा आगामी साढे चार महिनाका लागि आयोगको पदपूर्ति गर्न हतार गर्नु जरुरी छैन चुनावपछि ऐनको प्रावधानअनुसार बन्ने सिफरिस समितिले आफ्नो कार्य विधिवत सम्पादन गर्नेछ यसैगरी पदपूर्तिका लागि कुनै अन्य वैकल्पिक उपाय खोज्नु पनि श्रेयस्कर हँुदैन वर्तमानमा आयोगको कर्मचारी नेतृत्वमाथि विश्वास गर्नुको विकल्प छैन आयोगका सचिवले त्यहीँ लामो समय रहेर निकै अनुभव आर्जन गरेका छन वर्तमानमा तिनबाट ऐनको भावनाविरुद्धको कार्य हुने विश्वास गर्न सकिँदैन रह्यो पुनरावेदकीय अधिकारको कुरा, सेवाग्रहीले पनि यतिखेर चनाखो हुनु आवश्यक उजुरीसम्म सम्बोधन हुने अवस्था छँदैछ, यसमा कुनै समस्या छैन आवश्यकता परेछ नै भने बरु आयोग गठन नहुँदासम्मका लागि पुनरावेदनको किनाराका लागि अदालत जानु उपयुक्त हुनेछ यसो गर्दा, सूचनाप्राप्तिका लागि केही समय पर्खनु पर्ला तर दीर्घकालसम्म ऐनको भावनाको रक्षा भने भइरहनेछ जनताको औजार जनतासँगै रहने अपेक्षा गर्न सकिन्छ
अन्नपूर्ण पोष्ट २०७० असार २५              
      
        

       

No comments:

Post a Comment