Friday, March 29, 2013

AUDIT



 स्थानीय निकाय निर्वाचन वास्तविक लोकतन्त्रको सम्वद्र्धन

धर्मेन्द्र झा

३२÷३३ उमेर समूहअन्तर्गतका नेपाली नागरिक नेपालमा लोकतन्त्रप्रति उपहास भइरहेको कुराका प्रत्यक्ष साक्षी हुन यो समूह यस्तो नगारिक समूह हो जसले नेपाली नागरिक हुनुको अनुभूति सँगाल्न सकेको छैन जबजब लोकतन्त्रको कुरा उठ्छ तबतब स्थानीय शासनको प्रभावकारिता मताधिकारको सन्दर्भ वलियोसँग प्रस्तुत हुन्छ तर नेपालमा पछिल्ला वर्षहरुमा एउटा बडो विचित्रको सन्दर्भ उव्जिएको नागरिककले मतदान गर्न पाएका छैनन पछिल्लो एक दशकमा संविधानसभाबाहहेक कुनै पनि निकायको निर्वाचन हुन सकेको छैन स्थानीय निकायका सन्दर्भमा अवस्था अझै कहालीलाग्दो नेपालमा पछिल्ला वर्षमा निर्वाचित स्थानीय निकाय नेपाली नागरिकले स्थानीय निकायका लागि आफ्नो मताधिकार नै प्रयोग गर्न सकेका छन यसै सन्दर्भमा ३२÷३३ उमेर समूहअन्तर्गतका नेपाली नागरिकको चर्चा गर्न खोजिएको हो यो उमेर समूहका नेपाली नागरिकलाई स्थानीय निकायको निर्वाचन कस्तो हुन्छ निर्वाचित स्थानीय निकायले कसरी आफ्नो कार्य सम्पादन गर्छ भन्ने कुराको कुनै अनुभव छैन जुनबेला स्थानीय निकायको निर्वाचन भयो त्यसबेला उनीहरु मतदानका लागि वालिग भइसकेका थिएनन जब उनीहरु मतदानका लागि योग्य भए त्यसबेलादेखि नेपालमा स्थानीय निर्वाचन नै भएन   विगत लामो समयदेखि स्थानीय निकाय निर्वाचित नेतृत्वविहीनको अवस्थामा २०५९ सालमा समयावधि सकिएको निर्वाचित स्थानीय निकायमा त्यसपछि आजपर्यन्त निर्वाचन हुन सकेको छैन त्यसपछिका दिनमा लगातार रुपमा यो निकाय तदर्थवादमा संचालित हुन बाध्य
   लोकतन्त्रमा स्थानीय स्तरमा स्थानीय सरकारको रुपमा स्थानीय निकायले काम गर्दछ   यसलाई जनताको सबैभन्दा नजिकको शासन संयन्त्र मानिन्छ यो निकाय लोकतन्त्रको जग पनि हो स्थानीय निकाय सवल लोकतान्त्रिक नभएसम्म समग्रमा कुनै पनि मुलुक सवल लोकतान्त्रिक हुन सक्दैन यस यथार्थका बारेमा बढी भनिरहनु जरुरी छैन, विश्व परिवेशले प्रमाण्ति गरिसकेको सत्य हो यो   स्थानीय निकायलाई शक्ति अधिकारसम्पन्न बनाइनुपर्छ भन्ने अवधारणालाई लोकतान्त्रिक शासन व्यवस्था भएका देशमा स्वीकार गरिएको पाइन्छ स्थानीय निकाय राज्यका शक्तिको विकेन्द्रीकरण गर्ने एक सशक्त माध्यम पनि हो जुन शासन प्रणलीले शक्ति विकेन्द्रीकरणको अवधारणालाई आत्मसात गरेर जनस्तरमा अधिकारहरुको निक्षेपणको मूल्य बुझेको हुन्छ व्यवहारमा त्यही शासनलाई जनताप्रति उत्तरदायी लोकतान्त्रिक शासन व्यवस्थाका रुपमा बुझ्न सकिन्छ शक्तिलाई केन्द्रीकृत गर्ने नागरिकका सम्पूर्ण प्रकारका अधिकारहरु आफूसँगै राख्ने शासन शैली लोकतान्त्रिक होइन, यो तानाशाही अधिनायकवादी शैली हो नेपालमा पछिल्ला केही वर्षको विश्लेषण गर्ने हो भने यहाँ अधिनायकवादले विस्तारै टाउको उठाउन खोजेको भान हुन्छ यसको ज्वलन्त उदाहरण हो निर्वाचनविहीन स्थानीय निकाय वर्तमान सत्ता गठवन्धन विगुल फुक्दै लोकतन्त्रको कुरा गर्छ सरकार स्थानीय निकायको विकास सशक्तीकरणको कुरा गर्छ गा्रमीण जनताका नाममा शासन संचालनको ढ्यांग्रो ठठाउँदै प्रत्यक्षतः तिनको हक हीतको कुरा गर्छ उदेककलाग्दो स्थिति जनताका नाममा यति धेरै कुरा गर्ने सत्ता गठवन्धन स्थानीय निकायको निर्वाचनको उच्चारणसम्म पनि गर्दैन यस परिस्थितिमा स्वाभाविक रुपमा प्रश्न उठ्छकिन ? जवाफ पनि स्वाभाविक सरकार जनतनकको सशक्तीकरण होइन क्षयीकरण चाहन्छ विकेन्दीकरणमा आधारित लोकतन्त्रको सम्वद्र्धन होइन केन्द्रीयतामा आधारित अधिनायकवादको सुनिश्चितता चाहन्छ    
वास्तवमा जनताले स्थानीय स्तरमा सरकार, विकास लोकतन्त्रको अनुभूत गर्न सक्ने पहिलो निकाय स्थानीय निकाय नै हो शासनलाई तल्लोस्तरसम्म विकेन्द्रीत संस्थागत गर्ने दिशामा स्थानीय निकायको निर्णायक भूमिका रहन्छ स्थानीय निकायलाई देशका लागि योग्य आवश्यकक नेतृत्व तयार गर्ने उपयुक्त कारखाना पनि मानिन्छ देशका लागि नेतृत्व गर्ने व्यक्तिको क्षमता प्रदर्शित हुने पहिलो स्थान नै स्थानीय निकाय हो नेपालमा हालका दिनमा कुनै पनि दलमा नेतृत्व क्षमताका नयाँ व्यक्तिको उपस्थिति छैन यसको मूल कारण हो स्थानीय स्तरमा लोकतान्त्रिक पद्धतिको थितिको अभाव लोकतान्त्रिक शासन व्यवस्था भएका मुलुकमा स्थानीय निकायलाई सशक्त बनाएर वैज्ञानिक रुपमा संचालन गर्ने प्रयास भएको पाइन्छ तर यस मान्यतविपरित नेपालका स्थानीय निकाय भने असहज अवस्थामा छन

२०४६ को जनआन्दोलनपश्चात दोस्रो पटक २०५४ मा निर्वाचित स्थानीय निकायको अवधी ५९ साल असारमा सकिएको हो यसपछिका दिनमा तदर्थवादकै आधारमा संचालन हुँदै आएको स्थानीय निकायको हविगत हालको अवस्थासम्म आइपग्दा कसैबाट लुकेको छैन औपचारिक रुपमा वैध अवधी सकिएपछि कहिले कर्मचारीका भरमा कहिले दलीय संयन्त्रका आधारमा संचालित हुँदे आएको स्थानीय निकायको संचालन प्रक्रियाका हकमा पछिल्लो समयमा आएर अन्तरिम संविधानमै व्यवस्था गरेर दलीय संयन्त्रलाई वैधता प्रदान गर्ने प्रयत्न गरियो अन्तरिम संविधानको धारा १३९ को उपधारा मा स्थानीय निकायमा निर्वाचन नहोउञ्जेलसम्म राजनीतिक दलहरुको सहमति सहभागिताका आधारमा सरकारदवारा स्थानीय निकाय गठन गरिने उल्लेख   संविधानसभाको निर्वाचनमा उम्मेदवारी दिएका दलहरुलाई संयन्त्रमा सहभागी गराउने व्यवस्था पनि अन्तरिम संविधानमा गरियो सहमतिसम्बन्धी संविधानको यो प्रावधानलाई संयन्त्रका रुपमा बुझियो यही बुझाइबाट सुरु भयो स्थानीय निकायमा बेथितिको सिलसिला संविधानमा यो व्यवस्था गरिएपछि निर्वाचित नभइकनै दलहरुले स्थानीय निकायमा कब्जा जमाए अब स्थानीय निकायले आमजनताका हितका लागिभन्दा पनि दलीय संयन्त्रमा समावेश भएकाहरुका हितमा काम गर्न थाल्यो ०५९ पछिको कुनै पनि सरकारले स्थानीय निकायका सन्दर्भमा भरपर्दो विकल्प दिन सकेनन स्थानीय निकायको यो बेथितिपूर्ण अवस्थाले निम्त्यायो भ्रष्टाचारको रोग

विगत पाँच वर्षको अवधीमा स्थानीय निकायमा एक खर्वभन्दा बढीको रकम विनियोजन गरियो तर उपलब्धीको कुरा गर्ने हो भने शून्यको स्थिति यस अवधीमा विनियोजित रकमको एक चौथाई रकम बरावरको उपलब्धी पनि प्राप्त हुन सकेन दलीय संयन्त्रमार्फत स्थानीय निकायमा प्रतिनिधित्व गर्नेहरुको सम्पूर्ण ध्यान कसरी सम्पति कुम्ल्याउने भन्नेतर्फ मात्र केन्द्रीत भयो पछिल्लो पाँच वर्षको तथ्यांक मात्र हेर्ने हो भने पनि प्रत्येक वर्ष स्थानीय निकायमा प्रवाह हुने रकममा वृद्धि भएको पाइए पनि त्यस अनुपातमा विकास हुन नसकेको स्पष्ट अनुभव गर्न सकिन्छ
केन्द्रीय राजनीतिमा कहिल्यै एकमत हुन नसक्ने दलहरु स्थानीय निकायमा भने आर्थिक ब्रम्हलूट मच्चाउन सँधै एकमत हुने गरेको विगतको अनुभव स्थानीय निकायमा विकासका मुद्दाहरुभन्दा बढी महत्वपूर्ण सम्बद्ध दलका लागि स्थानीय निकायमार्फत हुने अर्थोपार्जनको विषय बन्यो यो सरकार अस्तित्वमा आइसकेपछि औपचारिक रुपमा दलीय संयन्त्र भंग गरियो तर व्यवहारमा भने कुनै कुनै रुपमा त्यसको प्रभाव बाँकी नै रह्यो

 स्थानीय निकायको विकल्प छैन, यो सत्य हो यो संरचनालाई रिक्त राख्नु भनेको एक किसिमले स्थानीय स्तरमा अराजकता निम्त्याउनुसरह हो  सरकारले दलीय संयन्त्र भंग गरेपछि यसका पक्ष विपक्षमा विविध मतहरु सार्वजनिक भए पनि संचालनका सम्बन्धमा ठोस विकल्प कतैबाट पनि प्रस्तुत हुन नसकेको परिस्थितिमा समग्रमा स्थानीय निकायको भविष्यमै प्रश्नचिन्ह तेर्सिन पुगेको भन्नु असान्दर्भिक हुँदैन स्थानीय निकायसँग सम्वद्ध जिल्ला विकास समिति(जिविस) महासंघ, गाउँ विकास समिति(गाविस) राष्ट्रिय महासंघ नेपाल नगरपालिका संघजस्ता संघ संस्थाहरुले तदर्थवादको अन्त्य गरी स्थानीय निकाय संचालनको स्थायी व्यवस्था गर्न ०५९ सालपछिका सरकारहरुलाई पटकपटक आग्रह गर्दा पनि त्यसको सुनवाई हुन सकेन स्थानीय स्वायत्त शासन ऐन २०५५ को दफा २३९को व्यवस्था उल्लेख गर्दे  यी संघ संस्थाले कि निर्वाचन गनुपर्ने कि निर्वाचन नहुञ्जेल पुरानै नेतृत्वलाई कार्य संचालन गर्न दिनुपर्ने राय राखेको यहाँ स्मरणीय स्थानीय स्वायत्त शासन ऐनको उक्त धारामा स्थानीय निकायको पदावधी सकिनेवित्तिकै कि निर्वाचन गर्नुपर्ने, तत्काल निर्वाचन हुन नसकेको अवस्थामा एक वर्षसम्म पुरानै निर्वाचित पदाधिकारीको समयावधी थप गर्न सकिने वा अन्य विकल्पद्वारा संचालन गर्नुपर्ने व्यवस्था उल्लेख

एउटा सत्य सबैले स्वीकार गर्नु पर्छस्थानीय निकायलाई रिक्त राख्नुलाई कुनै पनि अवस्थामा उपयुक्त मान्न सकिँदैन दलीय संयन्त्र प्रभावकारी हुन सकेन भन्ने कुरा जति ठीक हो त्यो संयन्त्र किन प्रभावकारी हुन सकेन भन्ने प्रश्नको उत्तर नखोजिकनै संयन्त्र भंग गरिनु त्योभन्दा बढी बेठीक हो अहिलेको अवस्थामा स्थानीय निकायलाई कसरी लीकमा ल्याउन सकिन्छ भन्ने कुरा मुख्य हो लोकतन्त्रको मूल्य, मान्यता मर्म स्वीकार गर्ने हो भने स्थानीय निकायलाई लोकतान्त्रिक ढंगबाट संचालन गर्न निर्वाचनभन्दा अन्य उपयुक्त विकल्प हुन सक्दैन निर्वाचनको विकल्प निर्वाचन नै हो निर्वाचनको साटो अन्य विकल्प खोज्ने प्रयत्न हुन्छ भने त्यो मुलुककै लागि दुर्भाग्य हुने निश्चित निर्वाचनबाट जहाँ एकातिर यस निकायमा व्याप्त बेथितिको अन्त्य हुने अपेक्षा गर्न सकिन्छ भने अर्कोतिर स्थानीय स्तरबाटै लोकतन्त्रको जग बलियो बनाउन मद्दत मिल्छ यतिमात्र होइन अहिले देशमा नेताको खडेरी परेकोजस्तो देखिएर जनता पुरानै अनुहारलाई सहन बाध्य भएको अवस्था अन्त्य भइ नयाँ नेतृत्व जन्मिन सक्ने अपेक्षा गर्न सकिन्छ यतिखेर स्थानीय निकाय भ्रष्टाचारको अखडाका रुपमा परिर्विर्तत भएको निर्वाचित निकायको उपस्थितिमा भ्रष्टाचारका मुद्दाले सम्बोधन प्राप्त गर्न सक्ने सम्भावनालाई नकार्न सकिँदैन
अहिले निर्वाचनको आवश्यकता औचित्यलाई कुनै पनि राजनीतिक दलले नकार्न सकेका छैनन तर आन्तरिक हारजितको विश्लेषणका आधारमा सबैले समानरुपमा निर्वाचनलाई  स्वीकार पनि गर्न सकेका छैनन सबभन्दा शंकाको घेरामा सत्ता गठवन्धन सरकारमा बसेकाहरु संविधानसभाको निर्वाचन गर्ने धाक लगाउँछन तर स्थानीय निकायको निर्वाचनका सम्बन्धमा केही पनि बोल्दैनन   नेकपा एमाले स्पष्टताका साथ स्थानीय निकाय निर्वाचनका पक्षमा उभिएको तुलनात्मक रुपमा अन्य पक्षले भने अझै पनि स्पष्ट धारणा बनाउन सकेका छैनन यस मनःस्थितिका लागि जिम्मेबार भनेको फेरि पनि नेकपा एमाओवादीको चरित्र नै हो निर्वाचन आयाोग निर्वाचन गराउन तयार देखिएको अवस्थामा सबै दल स्थानीय निकायको निर्वाचनको पक्षमा उभिएर वास्तविक लोकतन्त्रको सम्वद्र्धनमा जुट्नु आवश्यक     




 













 











No comments:

Post a Comment